Megafonen 2019 – årets kommunikatör

 

Under Publikom 2019 den 9 oktober delas priset Megafonen årligen ut till den kommunikatör eller representant för en offentlig organisation som särskilt bidragit till goda resultat kring verksamhetens kommunikationsuppdrag. Särskild hänsyn tas till nyskapande kommunikation som givit goda resultat och/eller gott ledarskap inom ramen för uppdraget.

Som offentlig kommunikatör räknas den med uppdrag inom stat, kommun, landsting, region eller offentligt ägda bolag och verk.

Vem erhåller Sveriges offentliga kommunikationspris, Megafonen 2019?

Här följer de nominerade till Megafonen 2019: 

Nina Steiner:

– VA SYD

Nina står för kommunikationsdelen i projektet ”Tillsammans gör vi plats för vattnet” som VA SYD har startat. Projektet går ut på att få medborgarna mer engagerade för att minsta risken för översvämning vid skyfall och även för att vara mer medvetna om vattenanvändningen. Med hjälp av Ninas kommunikationsmetoder har projektet fått uppmärksamhet i flertalet tidningar, varav ett fyra-sidigt uppslag i Sydsvenskan. Projektets tydligaste mätpunkt var hur många som söker ersättning för att ha gjort åtgärder i sin trädgård. Den siffran ökade med 1752% 2018 jämfört med ett snitt av de tidigare fem åren.

Nina beskrivs av sina kollegor som en väldigt viktig tillgång. Hon är påhittig och vill alltid dela med sig av sina egna kunskaper för att andra ska bli bättre i sitt sätt att kommunicera. Kortfattat av sin chef: En toppentjej!

Alexander Blomqvist:

– Folkhälsoförvaltningen Karlskoga/Degerfors kommuner

Alexander är representant för kommunala folkhälsoförvaltningen och har tillsammans med sina kollegor skapat en kampanj baserad på forskningsresultat. De har visat likheten mellan att arbeta som städare och att träna, i detta fall CrossFit. Med hjälp av bilder har Alexander kommunicerat ut bilder där man ser likheter mellan att träna Crossfit och att städa. Ett bra exempel är en bild där en kille lyfter två kettlebells bredvid en tjej som lyfter två hinkar med vatten på samma sätt. Detta har ökat respekten för städyrket och minskat sjukfrånvaron hos deras lokalvårdare från 13.58% ner till endast 5%. Ett grymt resultat! De säger att detta beror på att forskningsresultaten ger städarna en mental boost och att de känner sig uppmärksammade.

Alexander beskrivs av sina kollegor som en viktig tillgång, både vid arbetsrelaterade frågor men även om man behöver hjälp utifrån då han har ett stort kontaktnät. De kan alltid lita på honom då han är representativ och en riktig lagspelare.

Lena Rindefjell (fd. Lundberg):

– Närhälsan , Västra Götalandsregionen

Lena har lett arbetet för att föra samman fem förvaltningar till en. Detta för att enklare kunna sköta kommunikationen på ett gemensamt sätt. Resultatet av detta arbete är att medborgare känner till Närhälsan i större utsträckning. Vid en undersökning av VG-Region så känner fler till Närhälsan och kan beskriva vad de gör än tillexempel Operan. Även aktiviteten på deras hemsida har ökat markant.

Lenas kollegor uppskattar arbetet mycket då man inte märker av att det tidigare varit flera förvaltningar. Hon beskrivs som ung förmåga som ser saker med nya och fräscha ögon. Hon är samarbetsvillig och sätter andra före sig själv. Deras framgång är lika viktig som hennes egen.

Anders Svensson

– Simrishamn kommun

Anders är ansvarig för kommunens digitala kommunikation och har gjort
ett riktigt starkt jobb sett till målsättningen som var att bli bäst i Sverige på sociala medier bland kommuner, ett mål som man nu har uppnått. Med hjälp av Anders kunskaper och passion har man ökat trafiken på kommunens hemsida från 300 unika besökare per dag, upp till hela 1000 unika besökare. Han har även drivit skapandet av videoklipp som publicerats i sociala medier, där flertalet nått tio-tusentals visningar. Anders driver även en podcast med fokus på kommunikation som fått högsta betyg i Apples Podcast-app.

Anders beskrivs av sina kollegor som en mycket kreativ och driven man som har stora drömmar och höga ambitioner. Han sprider glädje på arbetet men är på samma gång seriös i sin yrkesroll.

Angelica Ekholm:

– Borlänge kommun

Angelica har varit ansiktet utåt för PR-kampanjen ”Hellre ful och trevlig än snygg och tråkig”. En total succé som tog hela Sverige med storm. De uppmärksammade tidigt en undersökning där man ville ta reda på vilken som var Sveriges fulaste stad, och började då tänka förberedande hur man skulle hantera att eventuellt bli valda. Vid kaffeautomaten slank meningen ”Hellre ful och trevlig än snygg och tråkig” ur munnen på en kollega, och de alla kände att de hittat rätt.

Kampanjen har nått ut till flera miljoner människor i Sverige, och de fick omgående nyhetsartiklar, tv-sändningar och inlägg i sociala medier. Med över 1000 inlägg i sociala medier och 253 tryckta nyhetsartiklar kan man definitivt säga att de gjort succé. I Borlänge är medborgarna nu mera stolta över att vara sedda som trevligt folk och behöver absolut inte skämmas över att ha blivit utnämnda i undersökningen.

Angelica beskrivs av sina kollegor ha en inspirerande entusiasm. Med stora planer som genomförs med en otrolig drivkraft. Hennes visioner är utöver det vanliga och hon ser möjligheter inte alla andra hade gjort. Efter att ha pratat med Angelica förstår jag verkligen deras poäng, en nästan övertrevlig tjej som man märker brinner för det hon gör.

Felicia Kaiser:

 – Region Sörmland Mälarsjukhuset Eskilstuna Kvinnokliniken

Felicia har arbetat hårt för att ni målet att öka antalet kvinnor som tar sina gynekologiska cellprov och det genom kreativa metoder. De har bland annat kommunicerat mycket genom sociala medier, som kan vara det mest effektiva sättet att nå yngre tjejer nu för tiden. Hon har även sett till att det skickats ut fina vykort med information och satts upp skyltar och reklam på bland annat bussar. Detta är ett långsiktigt arbete och svårt att mäta resultat, men man får självklart säga att detta är ett viktigt arbete och en viktig fråga, som många jobbar för i dagsläget. Felicia beskrivs av sina kollegor som en väldigt talangfull ung förmåga med en framtid fylld av möjligheter. Hon har använt sin unga ålder till sin fördel för att nå ut till yngre tjejer, vilket är smart då det kan skilja en del i kommunikationen bland äldre och yngre. Här har vi en driven tjej som kommer komma långt i sin karriär och är väl förtjänt att bli uppmärksammad.

Henrik Nilsson:

– Kalmar Kommun

Henrik har under sina år i Kalmar kommun lyft kommunikationsfrågorna till en ny nivå. Han har sett till att man idag arbetar med en central kommunikationsenhet som stöttar hela koncernen och arbetar tillsammans mot sina mål. Han har jobbat hårt för att nå ut till medborgarna och gjort informationen mer lättillgänglig.

Henrik beskrivs av sina kollegor som en otroligt lojal medarbetare. Sprider mycket glädje men är samtidigt seriös och sätter trivsel högt upp på prioriteringslistan. Han arbetar i dagsläget med dubbla roller och sköter det på ett bra sätt och levererar alltid.

Eva Wiklund:

– Storfors kommun

Eva är kommunikationschef i en av Sveriges minsta kommuner, Storfors kommun. Man har i kommunen jobbat med content marketing under många år, utan att just kalla det så. Eva har en bakgrund som journalist och såg tidigt värdet av att lyfta fram alla goda exempel i kommunen för att skapa stolthet för medborgarna, men också för att sprida ryktet om den goda kommunen långt utanför kommun- och länsgräns. Detta gör man bland annat genom den egna kommuntidningen till alla medborgare, en tidning som man jobbar strukturerat med för att föra ut de goda exemplen och lyfta företag och verksamheter. Målet på lång sikt är att öka inflyttningen och bevara en väldigt levande bygd. Arbetet har bedrivits i drygt tio år och man ser goda resultat, inte minst tack vare att länsmedia också väjer att publicera många av Storfors artiklar. Ett exempel är ryktet om Sveriges bästa skola som spridits så bra att man inte har några problem med rekrytering – utan istället kö för att få arbeta på skolorna. Idag har Storfors skolor högst andel utbildade lärare i hela Sverige.  

 

Eva beskrivs av sina kollegor som extremt lojal, hittar ofta nya vägar att få fram det hon vill ha sagt och gör det på de mest effektiva sätten.