KOMMUNIKATION I PRAKTIKEN - SAL C7

Norrköpings kommun låste in säkerhetschefen i 72 timmar – onsdag kl 14.30-15.00
I 72 timmar var säkerhetschefen i Norrköpings kommun och beredskapssamordnaren i Finspångs kommun strandsatta i ett hus utan el eller rinnande vatten. Där testade de om rekommendationerna från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) håller i skarpt läge och delade i realtid, via bland annat livesändningar, med sig av sina erfarenheter till invånare i hela landet. 72-timmarstestet fick stort medialt genomslag både lokalt och nationellt samt ett resultat som överträffade de satta kommunikationsmålen.
Maria Hultberg, Kommunikationschef i Norrköpings Kommun

Så skapar ni stort genomslag med små medel och enkla metoder – onsdag kl 15.30-16.00
Nu kan du ta del av vinnarens främsta tips för hur ni kan vässa er digitala kommunikation och bygga upp en samverkande och kreativ enhet med resurser som samverkar för kostnadseffektiv digital kommunikation som skapar stort genomslag. Hur ni hittar, producerar, paketerar och distribuerar digitala berättelser som berör.
Linus Mattisson, Digital marknadsförare, Örebro universitet

Film för sociala och digitala kanaler – det här ska man som kommunikatör och filmbeställare tänka på! – torsdag kl 13.30-14.00
Nästan alla ledande digitala och sociala medier driver aktivt sitt innehåll mot rörligt. Hur kan vi ta till vara på detta som offentlig verksamhet? Shortcut Media Group är ett av Sveriges största filmproduktionsbolag och leverantör av film till offentlig sektor. Under seminariet går vi igenom alltifrån kanalanpassning av film till tips för dig som kommunikatör och beställare, jämförelser mellan vad som fungerar i olika kanaler samt visar bra respektive mindre bra exempel.
Anders Brinck, VD Shortcut Media Group (SMG)

Redaktionell kommunikation i vardagen – torsdag kl.14.10-14.40

När kommunikatörer och marknadsförare lånar produktionsmetoder från journalistiken och etablerade mediehus, medför det ofta en stor omställning i sättet att arbeta. Scania Newsdesk är ett av de mest uppmärksammade exemplen i Sverige på hur företag med framgång kan bygga upp ett eget mediehus. Under det här passet lär du dig hur Scania fått det redaktionella arbetet att fungera i vardagen.

Staffan Ekengren – chef Scania Newsdesk och författare till boken ”Följarna först”, om redaktionell metod för kommunikatörer.

STRATEGI OCH LEDARSKAP - SAL C8

Ditt eget kommunikativa ledarskap – hur svårt kan det vara? – onsdag kl 14.30-15.00
Vill du inspirera och hjälpa andra till någon form av förändring eller förflyttning? Tycker du att du når fram, men att de inte alltid gör som du säger? Då kan du ha nytta av coachningens förhållningssätt och verktyg. Ibland är det små saker i kommunikationen som gör den stora skillnaden. Vill du veta vilka de är?
Ann Jönsson Lindström, Affärscoachen som vässar varumärken och utvecklar modernt ledarskap

Koll på målgruppen: Egen data och ny kunskap för effektivare kommunikation – onsdag kl 15.30-16.00
De flesta organisationer samlar data om besökare, om nedladdningar, inloggningar och annat som berättar om hur deras målgrupper agerar i relation till dem själva. Men för att kunna använda datan, krävs ofta mer kunskap än ålder, kön och aktivitet. Svaret på varför de agerat och vad som skulle kunna få fler att gå samma väg, är vad kommunikatörer behöver veta för att göra kommunikationen mer effektiv. Vad är ingredienserna som behövs för en dataanalys som går att omsätta i praktiken?
Pär Karlsson, Seniorkonsult Kantar Sifo och Sonja von Lochow, Seniorkonsult Kantar Sifo

Livsuppgift influencer – dröm eller mardröm för dagens unga generation? torsdag kl 13.30-14.00
Verksamhetschef Helena Dal från Statens medieråd berättar om hur man kan möta målgruppen barn och unga genom deras idoler. Genom myndighetens kampanj mot näthat, No Hate Speech Movement, diskuterar Youtubers sitt ansvar och sin gärning.
Helena Dal, Verksamhetschef information och vägledning, Head of Information and Guidance

Polischefen som rankas top 1% i Världen i Social Selling Index – torsdag kl 14.10-14.40
Polischefen Andreas Zehlander har gjort en otrolig digital resa på kort tid på den digitala plattformen LinkedIn och genomslaget är enormt. Han rankas idag som top 1% i världen, inläggen har lästs av människor i minst 109 länder och han har nära 30 000 personer i sitt nätverk världen över.

Nu har du möjlighet att dra nytta av Andreas erfarenheter av att jobba med Employer Branding genom sin roll som polischef vilket har bidragit till myndighetens väsentligt ökande digitala engagemang. Ta del av Andreas tips och idéer kring kommunikation på sociala medier både ur ett ledarskapsperspektiv och medarbetarperspektiv. Andreas och är idag topp 1% rankad i världen inom LinkedIn SSI (Social Selling Index), är det du som blir nästa stjärna på LinkedIn?
Andreas Zehlander har en bakgrund som chef och ledare inom Polisen och blev under 2017-2018 en av sju utvalda chefer i Västernorrland att ingå i Tillväxtlabbet.comś toppledarnätverk

Kommentera